Vaste contactpersoon Cancer Center
Vaste contactpersoon Cancer Center
Het UMC Utrecht Cancer Center heeft Vaste contactpersonen voor patiënten ingesteld. De Vaste contactpersoon is het eerste aanspreekpunt voor vragen. Hij of zij bewaakt bovendien het vlotte verloop van de opeenvolgende afspraken, onderzoeken en behandelingen.
Alle vaste contactpersonen zijn oncologieverpleegkundige of verpleegkundig specialist. Verpleegkundig specialisten vormen een vrij nieuwe beroepsgroep in de Nederlandse gezondheidszorg. Zij zijn opgeleid op HBO-Masterniveau, en werken als zelfstandig behandelaar, op het grensvlak van verpleegkundige en medische zorg.
De inzet van verpleegkundig specialisten heeft de zorg verbeterd. De opeenvolging van onderzoeken, gesprekken en behandelingen loopt soepeler. En patiënten worden zelf actiever betrokken bij hun behandeling. Daardoor zijn ze zelf beter in staat om regie te voeren over de zorg die zij krijgen.
Onze vaste contactpersonen uitklapper, klik om te openen
Onze vaste contactpersonen werken elk voor een groep patiënten met een bepaalde vorm van kanker. Zij zijn gespecialiseerd in de behandelingen die voor dát ziektebeeld mogelijk zijn.
Patiënten met kanker in het hoofd-halsgebied
Patiënten met urologische tumoren
Patiënten met gynaecologische tumoren
Patiënten met kanker van het spijsverteringskanaal
Berendsen, MANP, MSc, E.C.M. (Elsbeth)
Verpleegkundig specialist sneldiagnostiek en CRC
Lunteren, MANP, MSc, E.R. van (Eke)
Verpleegkundig specialist slokdarm- en maagoncologie
Roele-de Vreugd MSc, A. (Annemarie)
Verpleegkundig specialist
Wolters, MSc, W.P.G. (Wendy)
Verpleegkundig specialist
Schippers MANP, C.C.G. (Carlo)
Verpleegkundig specialist
Patiënten met melanoom
Patiënten met borstkanker
Patiënten met endocrinologische tumoren
Patiënten met hematologische kanker
Patiënten met longkanker
Patiënten met hersentumoren
Patiënten die palliatieve zorg krijgen
Verhalen uit het Cancer Center uitklapper, klik om te openen
Het verhaal van Eke van Lunteren
“Het slechte nieuws komt totaal onverwacht. "Het is zo’n dreun. We kunnen het hier bij de sneldiagnostiek allemaal mooi uitzetten, maar de patiënt bepaalt. Niet alles wat snel kan, hoeft altijd snel. Soms is even rust nodig, adempauze.”
Het verhaal van Ginette Hesselmann
"Hij weet dat hij dit plan zelf niet meer kan uitvoeren. Wat hij eigenlijk wil is gewoon naar huis. Bij zijn vrouw en kinderen zijn. En niet volgende week, maar nu. Dát is belangrijk voor hem."
Een baken voor patiënten met kanker uitklapper, klik om te openen
Patiënten met kanker, hun partners en familieleden hebben een spil nodig in het ziekenhuis, een eerste aanspreekpunt voor vragen en iemand die het proces bewaakt. Een vaste contactpersoon is vooral van belang omdat bij de behandeling van kanker bijna altijd meerdere afdelingen betrokken zijn. De hoofdbehandelaar verandert dan in de loop van de behandeling. Voorbeeld: een patiënt krijgt na een operatie nog aanvullende chemotherapie. Dan 'verhuist' hij van de oncologisch chirurg naar de internist-oncoloog. Omdat patiënten een ingewikkeld 'zorgpad' bewandelen, is het fijn als er iemand is die het overzicht bewaart.
Niet alleen de patiënt en zijn naasten hebben trouwens baat bij zo'n procesbewaker. Ook voor de behandelaars is het een extra garantie dat het complexe behandelproces vlekkeloos verloopt.
Het invoeren van Vaste contactpersonen uitklapper, klik om te openen
Het UMC Utrecht Cancer Center heeft vaste contactpersonen ingesteld voor de meeste patiëntgroepen met kanker. Zowel patiënten als zorgverleners zijn positief over dit aanspreekpunt.
Het UMC Utrecht was een van de eerste ziekenhuizen waar vaste contactpersonen zijn ingezet. In een pilotproject werd (proefondervindelijk) vastgesteld wie het best de rol van vaste contactpersoon op zich kan nemen, en hoe die rol het best kan worden vervuld. Het resultaat van het proefproject is vastgelegd in een blauwdruk over het werken met vaste contactpersonen. De publicatie Blauwdruk Vaste contactpersoon in de oncologische keten (2012) is vrij beschikbaar voor andere ziekenhuizen.